PENGGUNAAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE FISHBOWL DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS PADA SISWA KELAS 5 SD KARTIKA II-5 BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2023/2024
Keywords:
fishbowl type cooperative learning, learning outcomes, social studiesAbstract
The main problems in research are 1) low student learning outcomes, 2) the learning process tends to use the lecture method, and 3) discussion learning generally only produces active and intelligent students. This research aims to determine the improvement in social studies learning outcomes through fishbowl type cooperative learning in grade 5 students at SD Kartika II-5 Bandar Lampung. This research is Classroom Action Research (PTK) which consists of 4 stages, namely planning, implementation, observation and reflection. The research subjects were 22 VB class students. Data collection methods are carried out through observation, tests and documentation. The data analysis techniques used are quantitative analysis techniques and qualitative analysis techniques. Completeness of learning outcomes in this research is to achieve a learning percentage of 80% of the total number of students. The research results showed that 1) student activity had increased, in cycle I the percentage was 64.49% (fair) and increased in cycle II to 83.24% (good). 2) student learning outcomes have increased, where in cycle I the percentage obtained was 68.18% and in cycle II the percentage obtained was 86.36%. So it can be concluded that the use of fishbowl type cooperative learning can improve social studies learning outcomes for grade 5 students at SD Kartika II-5 Bandar Lampung for the 2023/2024 academic year.
References
Agustina, Rahidatul Laila. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Direct Instruction Dipadukan Metode Fish Bowl Pada Siswa Kelas V SDN Teluk Tiram 2 Banjarmasin. Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya Vol.3 (2), 2018: 232-241
Amelia, Lisa. (2023). Penerapan Metode Pembelajaran Fishbowl Untuk Meningkatkan Keterampilan Kerja Sama Siswa Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Kelas V SD IT Insan Utama 2 Pekanbaru. Pekanbaru: UIN Sultan Syarif Kasim Riau.
Aqib, Zaenal dkk. (2017). Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SD, SLB, TK. Bandung: Ar-Ruz Media
Dahlianti, Revi. (2023). Penerapan Fish Bowl Technique untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas V Sekolah Dasar Negeri 005 Empat Balai Kuok. Journal for Teachers and Learning Vol. 3, No. 2, Januari 2023.
Deliani, Nova. (2018). Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Dengan Strategi Belajar Peta Konsep Pada Pembelajaran PKn Kelas V SDN 3 Mengandungsari Kec. Sekampung Udik Kab. Lampung Timur Tahun Pelajaran 2017/2018. Metro : IAIN Metro.
Maulana, Hana. (2016). Upaya Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Dengan Penerapan Strategi Everyone Is A Teacher Here Pada Mata Pelajaran IPS Kelas IV SDN Suradita. Jakarta : UIN Syarif Hidayatullah.
Mudlofir, Ali & Evi Fatimatur Rusydiyah. (2017). Desain Pembelajaran Inovatif. Dari Teori Ke Praktik. Jakarta : Raja Grafindo Persada.
Nurbudiyani, Iin. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPS Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Fish Bowl Berbantuan Media Audio Visual Pada SD Muhammadiyah Palangkaraya. Jurnal Pendidikan Ekonomi Volume 6 Nomor 1.
Roestiyah, NK. (2012). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Rineka Cipta
Rusman. (2014). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Grafindo Persada.
Sani, Ridwan Abdullah. (2014). Inovasi Pembelajaran. Jakarta : Bumi Aksara.
Sani, Ridwan Abdullah dkk.(2020). Panduan Praktis Penelitian Tindakan Kelas. Bandung : Remaja Rosdakarya.
Sudijono, Anas. (2018). Pengantar Statistik Pendidikan. Depok : Raja Grafindo Persada.
Suprijono, Agus. (2015). Cooperative Learning Teori Dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Trianto. (2014). Model Pembelajaran Terpadu Konsep Strategi Dan Implementasi Dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.