PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN AUGMENTED REALITY (AR) PADA MATERI BANGUN RUANG SISWA KELAS V SD NEGERI 2 SUSUNAN BARU BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2023/2024
Keywords:
Learning Media, Augmented Reality (AR), Building SpaceAbstract
The purpose this development research is because student feel bored and fed up because educators only use printed books and have not used learning media. The methods used are still conventional so that students do not understand the material explained by educators. This research aims to develop Augmented Reality (AR) learning media. This research uses the R&D ( Research and Development) method and the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) development model. The data analysis techniques used are observation, questionnaires and documentation. Based on the result of the validity of the Expert scores were obtained, namely material expert 100% with the criteria “very feasible”, media expert 94% with the criteria “very feasible”, and language expert 88% with the criteria “very feasible”. Thus, the development of Augmented Reality (AR) learning media in Building Materials for V grade of SD Negeri 2 Susunan Baru can be concluded to be very feasible and interseting to use as a learning medium in the learning process.
References
Arina, D., Mujiwati, E. S., & Kurnia, I. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif Untuk Pebelajaran Volume Bangun Ruang di Kelas V Sekolah Dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(2), 168-175.
Asiyah, s. R. (2023). Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Numerasi Siswa Sdn Bulukerto 01 Batu. Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora, 2(4), 1995-2014.
Cecep Kustandi & Bambang Sutjipto. (2016). Media Pembelajaran Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia. 84. Nurhayati, N. (2018). Pemilihan media pembelajaran. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.
Fakhrudin, A., & Kuswidyanarko, A. (2020). Pengembangan media pembelajaran IPA sekolah dasar berbasis Augmented Reality sebagai upaya mengoptimalkan hasil belajar siswa. Jurnal Muara Pendidikan, 5(2), 771-776.
Harini, E. O., & Pujiriyanto, P. (2022). Analisis Manfaat Pengintegrasian Augmented Reality pada Bahan Ajar Pembelajaran Tingkat Sekolah Dasar. Epistema, 3(2), 67-80.
Hermawan, H., Waluyo, R., & Ichsan, M. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Mesin Menggunakan Teknologi Augmented Reality. Journal of Innovation Information Technology and Application (JINITA), 1(1), 1-7.
Mukti, F. D. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Augmented Reality (AR) di Kelas V MI Wahid Hasyim. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 7(2), 299.
Mytra, P., Kaharuddin, A., Fatimah, F., & Fitriani, F. (2023). Filsafat Pendidikan Matematika (Matematika Sebagai Alat Pikir Dan Bahasa Ilmu). AL JABAR: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 2(2), 60-71.
Rahmah, N. (2013). Hakikat pendidikan matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 1-10.
Republik Indonesia. (2003). Undang-undang RI Nomor 20, Tahun 2003, tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: BNSP.
Rizal, M. Tayeb, Thamrin. & Latuconsina, Nurkholisah (2016). Efektivitas Penerapan Metode Ekspositori Berbasis Kuis Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Viii Mtsn Ma’RANG Kabupaten Pangkep. MaPan: Jurnal Matematika dan Pembelajaran ISSN: 2354-6883; e-ISSN: 2581-172X vol. 4, no. 2. (http://journal.uin-alauddin.ac.id/article/).
Saputri, F. E., Annisa, M., & Kusnandi, D. (2018). Pengembangan media pembelajaran ipa menggunakan Augmented Reality (AR) berbasis android pada siswa kelas III SDN 015 tarakan. Widyagogik: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(1), 57-72.
Sari, N. L. I. (2012). Asyiknya Belajar Bangun Ruang dan Sisi Datar. PT Balai Pustaka (Persero).
Siregar, N., & Nara, H. (2015). Belajar dan pembelajaran. Penerbit Ghalia Indonesia.
Siska, Yulia. (2021). Pengembangan Materi, Media, dan sumber Belajar IPS SD/MI. Bandar Lampung: Arjasa Pratama.
Siswondo, R., & Agustina, L. (2021). Penerapan Strategi Pembelajaran Ekspositori Untuk Mencapai Tujuan Pembelajaran Matematika. Himpunan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 1(1), 33-40.
Tiyani, Lisa. 2013. Memahami bangun ruang. Jakarta: Media Pusindo, Anggota IKAPI.
Wicaksono, A. (2022). Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Garudhawaca.